Klundert Voetbalvereniging

Het leek de redactie een leuk idee om het Klundertse voetbal eens onder de loep te nemen. We hebben het dan over de periode totdat het Klundertse voetbal zich afspeelde op het gemeentelijk sportpark aan de Ambachtsherenweg. Doordat de redactie uit " jonge honden" bestaat kunnen wij de geschiedenis niet uit ons geheugen putten.

Wij beschikken over naslagwerk van de heer Linze van der Mierden. Meneer van der Mierden is lid geweest van V.V.N.(voorheen N.V.V., als secretaris) en O.L.T.O (als speler en grensrechter). Het beschikbaar gestelde naslagwerk is al eens in 1982 uitgebracht en een deel is uitgebracht in 1997. Deze 2 naslagwerken zijn door de redactie tot één geheel gebreid. De naslagwerken zijn vrijwel geheel letterlijk overgenomen.

Voor een aantal van u zal dit "oude kost" zijn. Toch zijn wij van mening dat ook zij weer plezier zullen beleven aan het lezen van onderstaand stuk. Voor de "jonge honden" is het een prachtig stuk geschiedenis wat zeker de moeite waard is om te lezen.

Bij deze willen wij de heer Linze van der Mierden bedanken voor het beschikbaar stellen van de naslagwerken en Jaap Tolenaars bedanken voor het feit dat wij het in handen kregen.Het voetbal is in Klundert op gang gekomen rond 1915 of iets later. Waarschijnlijk zijn het enkele katholieke kostschooljongens geweest die het spel in het stadje hebben ingevoerd. Klundert met zijn, vooral toen, nogal streng protestantse meerderheid van inwoners, was zeker niet met dit "spel van de duivel" ingenomen. Hoewel er eerst nog geen spraken was van enige competitieverband, zou dit zeker nooit op zondag hebben kunnen plaatsvinden. Men schopte maar wat met op een wei bijeengekomen jongeren, die dan eerst nog moesten worden uitgezocht en verdeeld. Maar de drang naar iets wat op sport, vermaak en prestatiedrang leek hield niet op bij de wat minder strenge katholieke jongeren.

Ook de anderen hadden wel wat in het voetbalspel gezien. Zo komen dan een paar jaar later de eerste clubjes van de grond. Aanvankelijk streng gescheiden naar geloof, maar ook naar maatschappelijke afkomst. Lang duurde de laatste selectie niet, er werden al "echte" wedstrijden gespeeld en er moest gewonnen worden. Zo kon het voorkomen dat een jonge boer en arbeider die wat beter kon spelen toch werd opgesteld in een elftal dat uit boeren en middenstanders bestond. Alleen het geloof was nog lange tijd een grens die niet mocht worden overschreden.

Men speelde op open weilanden van boeren die niet al te zwaar op de han

• Alleen op afspraak
  • Online contactformulier