DWS-Amsterdam Football Club

Op 11 oktober 1907 werd Fortuna opgericht in de karrenloods van Hagens in de Spaarndammerstraat 96. Deze naam viel niet goed in de buurt en binnen een handomdraai werd de naam Fortuna gewijzigd in Hercules. De eerste wedstrijd was tegen S.D.W. Een jaar later trad Hercules toe tot de toenmalige Amsterdamse Volksvoetbal Bond.

22 maart 1909 zou een gedenkwaardige dag worden. Deze dag werd de naam Hercules omgedoopt in "Door Wilskracht Sterk". Dat moest, omdat er al een vereniging bestond, die de naam Hercules droeg. Het shirt werd blauw/zwart verticaal gestreept. Dit zijn nog steeds de clubkleuren van D.W.S.

Het eerste clubblad verscheen op 1 april 1926.

Naast het voetbal heeft men ook geprobeerd een atletiekafdeling op te richten, maar dat heeft maar 1 jaar geduurd.

In het seizoen 1933/1934 behaalde D.W.S. het kampioenschap van de 1e klasse van de N.V.B. D.W.S. speelde toen om het landskampioenschap tegen P.S.V. Helaas werd er verloren.

Op 6 maart 1938 behaalde D.W.S. wederom het kampioenschap van de 1e klasse. Bekende namen waren toen: Bertus Caldenhoven, Guus Dräger, Toon Bruins-Slot, Bram Wiertz, gebroeders van Stokken en niet te vergeten de legendarische trainer Jackson.

In 1935 heeft D.W.S. een honkbalafdeling opgericht.

In het jaar 1946 werd de dames-handbalafdeling opgericht. Zowel de handbal- als honkbalafdeling zijn opgeheven wegens gebrek aan spelers.

In 1954 werd D.W.S. kampioen van de 1e klasse K.N.V.B. in een beslissingswedstrijd tegen AJAX, die gewonnen werd met 5-2. Seizoen 1957-1958 ging D.W.S. naar het semi-profvoetbal.

In 1964 behaalde D.W.S. het landskampioenschap tegen G.V.A.V. Door dit resultaat speelde D.W.S. in 1965 in de Europa Cup en haalde de kwartfinale.

Helaas in juni 1972 keerde D.W.S. terug naar de amateurs en moest in de 3e klasse van de K.N.V.B. spelen.

Pas in 1977-1978 behaalde D.W.S. het kampioenschap van de 3e klasse en promoveerde naar de 2e klasse K.N.V.B.

Direct hierna werd het kampioenschap van de 2e klasse behaald en promoveerde D.W.S. naar de 1e klasse.

In de beginjaren heeft D.W.S. veel bekende voetballers grootgebracht: Bertus Caldenhoven (25x Nederlands Elftal), Bram Wiertz (8x Nederlands Elftal), Guus Dräger (6x D.W.S.’er en 7x als Ajax speler) en Piet Spel (1x Nederlands elftal). Een periode later waren André Pijlman, Jan Jongbloed, Frits Flinkevleugel, Joop de Jong en Rinus Israël bekende namen. Uit een nog recenter verleden zijn de bekende namen:
Rob Rensenbrink, Frank Rijkaard, Ruud Gullit en Joh

• Inschrijfformulier online